Voor de ouders

Naar aanleiding van mijn vorige bericht waren er wat onduidelijkheden ontstaan over wat er nu precies voor de ouders van onze leden gaat veranderen. Vanaf januari 2024 willen we graag de ouders meer betrekken bij onze vrijwilligerstaken, omdat wij de hulp goed kunnen gebruiken. Voor de duidelijkheid gaat dit alleen om de zaalwacht en niet het fluiten van wedstrijden! De kinderen spelen over het algemeen 6 à 7 thuiswedstrijden in een zaalseizoen en wij vragen jullie om dit onderling met de ouders in overleg te regelen dat voor elke thuiswedstrijd een ouder de zaalwacht vervult.

Nu kunnen we alleen per team de indeling maken van de zaalwacht (https://veokorfbal.nl/zaalwacht/). In de toekomst willen wij dit net zo gaan indelen als de bardiensten en het vervoer dus dat we specifiek iemand kunnen aanwijzen, echter is de applicatie waarmee we dat doen is nog niet zover. We hopen dat jullie dit in ieder geval onderling kunnen regelen tot het einde van dit zaalseizoen en zijn we dankbaar voor jullie inzet.

Zaalwacht
Als vereniging zijn we zowel naar de korfbalbond als de gemeente toe verplicht zaalwachten aan te stellen bij wedstrijden van VEO.

De zaalwacht heeft als taken:

• Ontvangst van de scheidsrechter. Deze dient zich te melden bij u als zaalwacht.
  • De zaalwacht deelt de scheidsrechter vóór aanvang van de wedstrijd mee hoe laat de wedstrijd uiterlijk moet worden beëindigd. De scheidsrechter dient zich hieraan te houden. Dit is uitermate belangrijk! Uitloop van de wedstrijden is in principe NIET toegestaan. Dus als een wedstrijd later begint, dient in overleg met de scheidsrechter de wedstrijd te worden ingekort. De zaalwacht is eindverantwoordelijk en heeft de eindbeslissing over de duur van de wedstrijd! Het gebeurt regelmatig dat wedstrijden in de ochtenduren al uitlopen.
  • Bediening scorebord. Wanneer dit bij de eerste wedstrijd opgesteld dient te worden, dient u zich te melden bij de zaalbeheerder;
  • Eventueel een andere scheidsrechter aanwijzen, indien een scheidsrechter niet komt opdagen. Dit kunt u veelal met de aanwezige VEO-coaches bespreken;
  • Zorgdragen voor orde in de speelzaal maar ook in de gangen van de hal. Denk wat betreft de speelhal bijvoorbeeld aan kinderen die spelen met een bal in de hal terwijl er een wedstrijd gaande is. Dit kan als vervelend worden ervaren dan wel gevaar opleveren voor de spelers in de wedstrijd. Evenals de materiaalhokken, die zijn niet bedoeld als speeltuin en leveren gevaarlijke situaties voor kinderen op.
  • Zorgdragen dat er geen spelers, ouders met straatschoeisel op de speelvloer komen;
  • De zaalwachten die de laatste wedstrijd in de hal hebben zijn verantwoordelijk dat al het materiaal en rommel wordt opgeruimd.

Kjeld Verboom
Bestuurslid Technische Zaken