VEO organiseert een Giga Kangoeroedag voor 700 kleuters

VEO organiseerde vandaag een Giga Kangoeroedag voor 700 kinderen van 7 bassischolen uit Leidschendam-Voorburg. Op de Giga Kangoeroedag staat brede motorische ontwikkeling centraal. Er werden verschillende oefeningen en spellen gedaan, zoals: balanceren, bewegen op muziek, trucjes met de bal, tikspellen en korfbalspellen. De kinderen deden met plezier mee aan de Giga Kangoeroedag.

Plezier in sport beleven, jong geleerd is oud gedaan
Wethouder Van Eekelen kwam de kinderen aanmoedigen tijdens de Kangoeroedag “Het is belangrijk dat er op jonge leeftijd aandacht is voor brede motorische ontwikkeling. Hiermee zorg je dat kinderen zich lichamelijk breed ontwikkelen en plezier hebben in het sporten. En bovendien, jong geleerd is oud gedaan! Fijn dat dit mogelijk gemaakt wordt vanuit het Lokaal Sport Akkoord”.

Geweldige dag
De volgende basisscholen deden mee met de Giga Kangoeroedag: Cascade, De Lusthof, Essesteijn, Montessorischool Nieuw Vreugd en Rust, St. Maartens, Professor Casimirschool en de Driemaster.
De kinderen en docenten waren heel enthousiast over het evenement. De juffen van basisschool Essesteijn reageerden enthousiast: “Het is een geweldige dag. De begeleiding is heel goed en duidelijk. Er is een goede sfeer en kinderen krijgen leuke oefeningen.

Medaille
Na afloop van de Giga Kangoeroedag kregen alle kleuters een mooie stickerkaart met de eerste verdiende sticker. Met deze stickerkaart kunnen ze nog twee keer gratis meetrainen met onze kangoeroes. En als de stickerkaart vol is krijgen de kinderen een echte medaille.

Clinics op basisscholen
Naast de Giga Kangoeroedag vinden er komende periode ook clinics plaats op anders bassischolen in Leidschendam-Voorburg, inmiddels is er op 9 bassischolen een clinic ingepland. Tijdens een clinic krijgen de kinderen op hun eigen school een voorproefje van een kangoeroetraining.

De Giga Kangoeroedag en de clinics worden georganiseerd en gegeven door VEO, in samenwerking met de Teamplayers (studenten van Sportkunde, HALO en Mondriaan Lifestyle Sport en Bewegen).

Succesvol project uit Den Haag
Uit onderzoek blijkt dat kinderen in Nederland in het algemeen achterblijven in hun motorische ontwikkeling. Volgens een onderzoek uit 2020 van de Haagse Hogeschool scoorde 30% van de kinderen in Nederland onder de motorische basisvaardigheden. Onder begeleiding van Stichting The Hague Korfbalmasters is een project opgestart dat zich volledig richt op brede motorische ontwikkeling (BMO). In seizoen 2021/2022 heeft lectoraat Startvaardig de inhoud van het breed motorisch programma op de Haagse korfbalverenigingen geschreven en getest. Het lectoraat liet zien dat dit project kinderen daadwerkelijk vaardiger maakt in de brede motoriek, waarna het project verder is geoptimaliseerd.

Subsidie
VEO wil een positieve bijdrage leveren aan de motorische ontwikkeling van kinderen in Leidschendam-Voorburg. Dankzij subsidie van de gemeente, giften van Fonds 1818 en van het Van Ravensteyn Fonds kan VEO aansluiten bij dit project. Vanuit de gemeente is dit gefinancierd uit het Lokaal Sport Akkoord vanuit het onderdeel Vitale Sport- en beweegaanbieders en Focus op jongeren (<19 jaar).

Wethouder Van Eekelen kwam de kinderen aanmoedigen en danste mee.
De kleuters (groepen 1 en 2) kwamen sporten in het Sportcentrum Forum Kwadraat.