Voorburg – Oegstgeest 0-2

Een vreemde aanhef voor een avondje korfbal in ons eigen Essesteijn.
Want het 2e en ons 1e speelden deze avond tegen Fiks uit Oegstgeest.
Maar het was na afloop wel heel erg duidelijk dat Veo met lege handen stond.
En ik noemde expres ons eigen Essesteijn, want deze zaterdag was dat niet echt zo. Ik zag heel veel Fiks aanhangers, die zelfs de boventoon voerden.
En dat deze avond zo is gelopen is heel zuur, maar wel terecht. En daar zal menig Veo aanhanger best anders over mogen denken, maar we lieten ons gewoon afbluffen op alles. En wanneer het publiek er achter gaat staan ( onze eigen aanhang kwam zeer moeizaam op gang) dan slaat dit over op de spelers. Je ziet dat terug wanneer er gescoord wordt.
Dan de wedstrijden. Eerst het 2e. Dat stond zaterdag vooraf bovenaan en deze wedstrijd was dus een echte knaller. Fiks loerde op Veo als nummer 2 en wilde er alles aan doen om de stand na afloop om te draaien. En dat is gelukt.
In de eerste helft een subliem Veo 2 wat elke keer op voorsprong kwam en dit tot aan de rust ook vol hield. 10-7!! Hele mooie combinaties en mooie scores zaten hierbij.
En in de 2e helft ……….wat is er gebeurd. Zat er iets in de thee of hadden ze bij Fiks wat anders gedronken? Een heel ander Veo. Fiks rook zijn kansen en kwam langzaam dichterbij en ging er zelfs overheen. En Veo, helaas. Niets was er meer terug te vinden in het spel van de 1e helft. Totale ontreddering en vooral wanhoop. En ja, weer tegen de scheidsrechter die wel heel erg                “anders”  floot. Wanneer je een duidelijke uitbal van Fiks niet goed beoordeeld en in de volgende tegenaanval een punt tegen krijgt is dat heel erg zuur.
En dan gaan de koppies naar beneden. En Fiks, die ging maar door met scoren. Geen enkele afvang onder de korf was voor Veo. Dat vond ik heel kenmerkend van de deze wedstrijd; het was het niet. Ondanks de wissels, welke best eerder ingezet hadden mogen worden, lukte het niet. Heel erg jammer. Terecht? Ik vind van wel. Maar nogmaals, ik zit op de tribune en ik heb een Veo “hart”,  maar dit was gezien de 1e helft nergens voor nodig geweest.
Eindstand 16-20.

Daarna het 1e tegen Fiks 1. Poeh, dat was me wat. En ook hier zie ik situaties voor mijn ogen gebeuren, wat ik zelf heel erg vaak heb meegemaakt in mijn sport, maar die niet te vatten zijn. Iedereen speelt om te winnen en soms gaan we heel ver hier in. Mits het fair is moet dit kunnen. Helaas liet de scheids niet veel toe. Normale duels werden direct afgefloten en Veo ergerde zich hier aan. Coach Johan schreeuwde zijn longen schor om aan te geven dat er met verstand gespeeld moest worden en ophouden met schelden en commentaar leveren. En daar had hij wel een puntje. Fiks speelde dit heel slim uit en soms gingen zij iets te ver in de heftige strijd om aan kop te blijven. Veo liep vaak achter de feiten aan en wilde niet verliezen. De punten zijn duur in de zaalcompetitie. De emoties liep bij een aantal naar een boven normale temperatuur op en dat leverde in mijn ogen een onterechte rode kaart op. Maar wat heb ik te vinden? Ook hier zag ik niet echt het vuur in ons spel. Ballen werden niet gepakt en ook onder de korf was het moeilijk. En Fiks…. speelde met de steun van het toegestroomde publiek uit Oegstgeest een gedegen partij en wonnen op het laatste moment deze tumultueuze wedstrijd.
22-23 voor Fiks. Ben je dan teleurgesteld, ja. Ben je boos, ja. Op wie dan?
Veo doet zichzelf erg te kort. En ook in deze verdere competitie zullen de punten gepakt moeten worden tegen de eigen concurrenten. Want verliezen is niet leuk en een stunt was leuk geweest.
Een heet avondje Essesteijn, met veel publiek liep af om 22.10. En ik zat daar al om 18.50 uur. Niets mis mee hoor.
Volgende week naar Twist en KVS. Ik ben benieuwd.

JP