Wedstrijdverslag Excelsior F1 – VEO F1

Zaterdag 3 december. VEO F1 tegen Excelsior, de nummer 1 in de pool. Er valt in de Buitenhof in Delft dus alleen maar te winnen. Veo gaat gelijk goed van start. De 1-0 door Mila zit er in de tweede minuut gelijk in. Goed samenspel brengt Julian voor de korf en twee minuten later is de 2-0 een feit. Veo overrompelt Excelsior eigenlijk direct. Het ritme geeft inspiratie, Mila scoort weer 2 minuten later met een mooi schot van achter de paal de 3-0. Excelsior brengt hierna de sterspeler in. Veel maakt dit in deze fase niet uit, want Veo brengt de bal weer bij de paal en wederom Mila met een schot van achter de paal en … raak! We zijn negen minuten onderweg. Het team met Florian, Mila, Julian en Kirsten op het veld zijn fris van start. Lianne houdt de score ondertussen bij.

Na de eerste periode wisselt Mila met Lianne. Excelsior, nog steeds met vijf, begint gelijk met een aanval waar de 4-1 uit volgt. De extra speler wordt nu meer benut. Veo houdt echter dapper stand. De coaches Laura en Mirjam geven de kids hierbij goede coaching. De aanval en verdediging wisselen elkaar nu in hoog tempo af. Kirsten komt recht voor korf en met een mooie boogbal is het 5-1. In de rebound scoort Excelsior echter gelijk de 5-2. Bij Excelsior wordt een wissel toegepast. Wat is VEO F1 gegroeid de afgelopen maanden. Gooien, vangen, lopen, schieten, verdedigen het gaat steeds beter. En vooral tranen, want samen ben je sterk. Een clutch bij de korf benut Kirsten goed  waarbij de 6-2 in de 18e minuut binnen is. Julian maakt kort daarna na het afvangen van de bal van onder de paal de 7-2. Excelsior scoort vlak voor rust met een schot op afstand de 7-3.

In de derde periode begint Excelsior sterk met direct de 7-4. Inmiddels is Julian door Mila gewisseld en de tegenstander heeft zelfs 3 jongens ingezet tegen de drie dames van Veo. De 7-5 volgt kort hierna. De sterspeler moet er bij Excelsior nu uit. Dat leidt bij Veo gelijk tot een kans van Florian, maar de bal gaat er helaas net naast.
Het gaat nu heen en weer, waarbij de bal er bij Veo niet echt in wil. Excelsior scoort de 7-6, maar Mila herstelt dit naar 8-6. Excelsior uit de rebound de 8-7 en daarna zelfs bijna de 8-8, die daarna helaas echt een feit wordt. De zoemer gaat en nu even de rust vinden om te herpakken.

De vierde periode start met een wissel van Kirsten en Julian. Het man/vrouw evenwicht in het veld he
rsteld waarbij er nu van beide clubs twee dames en heren tegenover elkaar staan. Veo rent net niet even hard genoeg mee terug, wat Excelsior de kans geeft om de 9e goal te scoren. In de 35e minuut maakt Julian de gelijkmaker. Langs duurt de vreugde niet want de tegenstander maakt snel de 10-9 en kort daarna de 11-9.
Het verdedigen lukt in de eindfase bij Veo niet heel lekker. Zelfs de 12-9 gaat erin. Mila maakt de 12-10, gevolgd door de 12-11. Gaat het dan toch nog lukken? Nee, de zoemer gaat en de tijd is om. Veo F1 verliest (weer) met 1 punt verschil. Vaak mooi spel maar nog niet effectief genoeg om de voorsprong ook vast te houden. Genoeg om nog te leren dus….. maar wel weer lekker gespeeld. Op naar de volgende wedstrijd!

Oscar Mechielsen