Surrealistische wedstrijden in Essesteijn

Als scheidsrechter van de wedstrijd er na, mocht ik aanwezig zijn bij een deel van de oefenwedstrijd van VEO 1 tegen ROHDA. Een oefenwedstrijd in onze thuishal trekt normaal natuurlijk het nodige publiek, zeker tegen een aansprekende tegenstander.

Maar door de corona natuurlijk niets van dat al. Beide banken waren gevuld, en er zaten wat spelers van VEO 5 dat daarna aan de bak mocht. Verder een grote leegte. De tribunes waren ook ingeschoven, met alleen een cameraploeg die boven op de middelste tribune haar werk deed. Heel vreemd allemaal. Ik heb vorig jaar vanuit mijn bestuursfunctie enkele Korfbal League wedstrijden bijgewoond, dus ik heb ervaring met topsport in lege hallen. Maar het blijft een vreemd fenomeen waar ik hopelijk ook nooit aan zal wennen.

En zelfs bij de oefenwedstrijden van VEO 5 en en VEO 4, die daarna gespeeld werden blijft het een aparte gewaarwording. Weliswaar zijn daar in de praktijk minder gevulde tribunes, maar er zit meestal toch wel een enkele ouder of geliefde “HUP VEO” te roepen. Niets van dat al. En na afloop naar huis via een intussen geheel lege sporthal bar geeft toch ook iets droefs.

Ik begrijp dat het moet op dit moment, maar ik hoop toch dat we weer snel normaal kunnen sporten.