Reuring op VEO!: Terugkoppeling Brainstorm avond 4 maart jl.

Begin maart zijn diverse VEO leden bijeen gekomen om te brainstormen over het technisch beleid. Het huidige beleidsplan uit 2010 is verlopen en is toe aan een update. Gedurende de avond bleek al snel dat de zorgpunten rondom VEO niet direct op technisch gebied liggen. Na het eerste deel bleken er drie aandachtspunten te zijn die de grootste aandacht behoeven:

–       Beleving en binding

–       Ledenwerving en Behoud

–       Communicatie

Je kunt zeggen dat dit weinig met technisch beleid heeft te maken, maar in de praktijk merken de commissies ook dat indien bovenstaande zaken niet op orde zijn, het lastig is om te praten over doelstellingen en opleiding. Vandaar ook dat we de rest van de avond besteed hebben aan het uitwerken van ideeën, hoe we met deze punten aan de slag kunnen. Een korte samenvatting:

Beleving en binding:

–       Creëer betrokkenheid van ouders, opa’s en oma’s e.d. door goede informatie en evenementen;

–       Maak helden van de topteams: pupil vd week, clinics, erkenning, bij thuiswedstrijden topteams activiteit eromheen

–       Vereniging ben je samen: korfballen, ouders komen kijken, vriendjes en vriendinnetjes, vermaak, plezier

–       Vrijwillige taken doen die je leuk vindt, niet alleen omdat het moet

–       Zorg voor meer activiteiten, ook buiten het seizoen (continuïteit), zoals tennis, kampen, clubdagen

–       Kortom, maak reuring!

Ledenwerving en behoud:

–       Actief werven, bijvoorbeeld in Ypenburg

–       Promoot VEO en korfbal: lol, veilig, sociaal, jongen én meisjes, team

–       Nodig vriendjes en vriendinnetjes en ouders uit voor activiteiten, zoals hemelvaartstoernooi, recreanten competitie / training, fitnessteam, eindfeest, ouder-kind-dagen

–       Hou continuïteit in evenementen: VEO-Friday, zomertraining

–       Begin op het geode moment met werven: april awareness, mei ervaring, augustus binding, september omarmen

Communicatie

–       Er is al heel veel aan communicatie middelen, alleen zijn ze niet goed met elkaar verbonden en zijn ze bekend

–       Maak een communicatie structuur en deel deze. Regie: beheer per kanaal, centraal adres

–       Omni-channel benadering

–       Verklein de kloof tussen de mensen die informatie hebben en willen delen en het  publiceren

Samengevat willen we dat VEO weer meer gaat leven, dat iedereen het leuk vindt om vaak naar de club te komen. Hierdoor ontstaan weer initiatieven en deze moeten dan weer makkelijk gedeeld en gecommuniceerd kunnen worden. Een mooi voorbeeld hiervan is de recordpoging die binnenkort zal plaatsvinden.

Door meer beleving te creëren, verwachten we meer “handjes” die wat willen doen, zodat de lasten per persoon minder worden. En dan komen we terug op het technisch deel: als we mensen met korfbaltechnische achtergrond meer vrij kunnen maken voor korfbaltechnische zaken, kunnen we ook werken aan een goed technisch beleid. Daarbij zal ook het plezier toenemen in het uitvoeren van dit technisch beleid en het realiseren van doelen. Nu zijn we iets teveel bezig met het draaiend houden van de machine en brandjes blussen.

Al met al een mooi resultaat. Maar nu: doorpakken! En daar zijn plannen en mensen voor nodig. Overigens is er ook een kant en klaar vrijwilligersplan. Dit zou een mooie basis kunnen zijn, tezamen met de resultaten van de brainstormavond om dingen te gaan realiseren.