Tilburg maatje te groot voor VEO

Zaterdag ging VEO op bezoek bij de sterke koploper Tilburg. Eerder verloor het de thuiswedstrijd met 19-21.

Het werd een doelpuntrijke wedstrijd, waarin de Voorburgers brutaal startten. Via Rieks van Dam en Remi Hartgers (2x) pakte VEO een voorsprong van 1-3. Pas na 9 minuten kwam de thuisploeg voor het eerst voorbij VEO. Daarna ging het gelijk op tot 7-7 in een sportief en aantrekkelijk duel. Na 9-8 (derde doelpunt van Judith Vellekoop) achtte de arbiter het plots noodzakelijk zijn gezag te benadrukken tegenover de Voorburgers, die vervolgens een periode geremd en “op eieren lopend” over het veld gingen. Tilburg ging door met wat het deed en en liep met een onwaarschijnlijke doeltreffendheid (8 goals in 11 minuten) uit naar een 17-11 ruststand.

\"Rieks Rieks van Dam scoort 0-1…

Luttele seconden na de hervatting tekende Marije Scheffers (in de basis voor de geblesseerde Karin Olthof) voor 17-12. De thuisploeg was echter letterlijk een maatje groter dan de Voorburgers met een evident lengtevoordeel. VEO probeerde met schakelen in de spelwijze (Dagmar Rosenbrand nam in de tweede helft voor een belangrijk deel de reboundpositie voor haar rekening) of het inbrengen van lengte (Yannick Sterk voor Hartgers) hier antwoord op te geven. De Brabanders waren deze avond echter oppermachtig. Als een geoliede doelpuntenmachine walsten zij onstuitbaar efficiënt door naar een eindstand van 32-20.

VEO bleef tot het laatste moment tegenstand bieden en dat was gezien het scoreverloop al een knappe prestatie. Een totaal van 20 doelpunten tegen dit Tilburg is zeker niet slecht. Daarbij is het opvallend en bemoedigend, dat de Voorburgse vrouwen samen tot 10 veldgoals wisten te komen.

Naast efficiëntie en fysiek waren de Brabanders een maatje groter qua ervaring. Zij beschikken over een meerdere geslepen mannen, die zichzelf ook verbaasden met een ongekend schotpercentage. Kortom Tilburg heeft een erg goede ploeg en lijkt op dit moment in grootse vorm op te stomen naar de titel.

VEO daarentegen vecht voor lijfsbehoud in de 1e klasse. Omdat concurrent WION eveneens verloor, blijft de voorlaatste plaats (geeft recht op beslissingswedstrijd) in beeld.

(Scores VEO: Judith Vellekoop, Remi Hartgers en Rieks van Dam allen 4x/ Dagmar Rosenbrand, Esther Boogert en Marije Scheffers elk 2x/ Robin Fuchs en David Nanusevski beiden 1x.)