Uit Zeist (2)

Deze keer eigenlijk geen bericht uit Zeist, maar een bericht uit België. Daar wordt namelijk deze weken het WK Korfbal gehouden. Voor sommige VEO-leden zal dat geen verrassing zijn, maar ik denk toch dat er nog genoeg VEO-leden en VEO-ouders zijn, die zich dat niet gerealiseerd hebben.

Zelf merk ik als ik er in niet korfbal kringen over begin een tweeledige reactie. Een deel van mijn kennissen heeft het beeld dat het alleen maar om Nederland en België draait en een ander deel heeft helemaal geen beeld en is wat verbaasd als ik uitleg dat Nederland in korfbal een grootmacht is. Die laatste groep is wel veel kleiner.

Hoe zit het nu? Traditioneel zijn inderdaad Nederland en België de landen waar het om gaat. Van de 8 eerder gehouden WK’s was dit ook steeds de finale en op 1 keer na won Nederland al die finales. Dus ook nu zijn Nederland en België favoriet. Het enige land dat zich kan meten met die twee is Taiwan (Chinese Taipeh), dat binnen korfbal een eigen status heeft. Maar de verwachting is toch niet Taiwan de finale gaat houden waardoor zondag a.s. hoogst waarschijnlijk gewoon weer Nederland-België op het programma zal staan. Gelet op de eerdere finales is Nederland dan favoriet, maar de enige keer dat we niet wisten te winnen was in 1991, toen het WK ook in België georganiseerd werd.

Toch gaat het WK om meer dan Nederland en België. Er hebben zich 16 landen geplaatst voor dit WK, vanuit alle continenten, waarbij de meerderheid wel uit Europa komt. Er wordt in totaal in 61 landen korfbal gespeeld, dus er is wel degelijk een selectie geweest om je te plaatsen. Maar… de onderlinge verschillen zijn heel groot. Nederland en België hebben in de voorronde al hun wedstrijden gewonnen met uitslagen van ongeveer 45-10, met als uitschieter België-Brazilië: 62-15. Voor die landen is dit WK natuurlijk ook van belang. Die hebben elk hun eigen doel, bijvoorbeeld het halen van de kwartfinale of iets dergelijks. Dat is iets wat je ziet bij WK’s in elke sport, waar zelden elke deelnemer een realistische kans op de titel heeft.

Het WK is in Nederland redelijk goed te volgen. Ik heb stukken in de krant gelezen bijvoorbeeld en ook op internet is het de officiële site te volgen, maar ook NLKorfbal besteed heel veel aandacht aan dit WK en heeft ook een serie heel goede documentaires over de voorbereiding. De (uitverkochte) finale is zondag live op de Nederlandse TV te zien, tenminste als Nederland zich plaatst voor die finale.

En tenslotte is België dichtbij, dus je kunt er gemakkelijk heen. Eenvoudiger dan naar China in elk geval, waar het vorige WK werd gehouden. Zelf ga ik in elk geval in functie 2 keer kijken deze week, waaronder de finale. Als je daar geen kaartjes voor hebt, zorg dan in elk geval dat je op internet of TV dat kunt volgen.