VEO delft onderspit tegen ontketend DES

Zaterdagavond troffen VEO en DES elkaar in de finale district van de Haagse Korfbaldagen. Op papier gelijkwaardige tegenstanders, maar de realiteit pakte anders uit…

VEO pakte in overdonderend hoog tempo binnen 6 minuten een voorsprong van 3-0, door schoten van Robin v.d. Bosch (2x) en Robin Fuchs uit een vrije worp. Daarna kantelde de wedstrijd naar Delftse kant. Bij 1-3 miste VEO een strafworp, waarna geleidelijk het vertrouwen uit de ploeg leek te verdwijnen. Meerdere mislukte passes brachten de bal onnodig in het bezit van DES. Voor de rust wisten de Voorburgers niet meer te scoren, terwijl de slimmere en scherper schietende Delftenaren bekeken naar 7-3 uitliepen. Toen VEO kort voor de onderbreking een tweede strafworp miste begonnen wisselspelers zich warm te lopen.

Na de thee ging DES rustig spelend verder waar het gebleven was en kwam het kinderlijk eenvoudig op 8-3. Het was Ascha Stampraad die voor VEO na 26 doelpuntloze minuten eindelijk van afstand de vierde Voorburgse bal door de korf joeg. Kort daarop werd zij in een dubbele wissel vervangen door Dagmar Rozenbrand, die tekende voor 10-5. Tweede invaller Bryan Dinsbach (voor David Nanusevski) scoorde met nog 11 minuten op de klok 13-6. De wedstrijd was toen echter allang gestreden. Remi Hartgers (in het veld gekomen voor Robin v.d. Bosch) forceerde de derde strafworp, die Rieks van Dam benutte. Het was tenslotte Esther Boogert, die VEO’s achtste en laatste treffer realiseerde.
DES daarentegen leek er geen genoeg van te krijgen. Het ging freewheelend en veelvuldig schietend op zoek naar een 20e treffer, wat VEO uiteindelijk bespaard bleef. De eindstand kwam uit op 19-8.

Een duidelijke nederlaag voor VEO, wat voor coach Maarten Taffijn met de start van de zaalcompetitie voor de boeg werk aan de winkel betekent. In die competitie wordt in elk geval meer verwacht van het schotpercentage.
Het begin van de wedstrijd biedt positieve houvast: tien minuten lang was VEO de bovenliggende partij. Het zit er écht in, maar vasthouden van dat niveau is een uitdaging….