VEO BEREIKT HALVE FINALE

Dinsdagavond wachtte in Zoetermeer derdeklasser Dijkvogels VEO als volgende opponent in de Haagse Korfbaldagen.

VEO slaagde er niet in verder te gaan waar het de voorgaande wedstrijd was gebleven, toen gedrevenheid, trefzekerheid en verdedigende druk het spel kenmerkten. De lengte van de Maasdijkse vrouwen bleek lastig en VEO zocht naar scherpte naast aanvalspatronen.

Vanaf het eerste fluitsignaal voltrok zich een moeizame wedstrijd. In eerste instantie schortte het VEO aan scoren en de aanvalsrebound, maar had het een meevaller, omdat Dijkvogels een strafworp niet wist te benutten. Pas na 6 minuten viel de openingstreffer van Karin Olthof. Verdedigend zat het stevig bij VEO, waardoor het eerste aanvalsvak ruim de tijd kreeg voor het tweede doelpunt. Het was Robin Fuchs, die middels een merkwaardig verkregen vrije worp na 13 minuten spelen voor 2-0 tekende. De vakwissel bleek van korte duur: slechts 1 minuut en twee aanvallen later stonden de ploegen weer in de beginopstelling door goals van Dijkvogels en het enige schot van Rieks van Dam in de eerste helft: 3-1. Kort voor de rust wisten Judith Vellekoop en Karin Olthof nog te scoren, zodat de thee na 20 minuten spelen met een stand van 5-2 bereikt werd.

Na de hervatting liepen de Voorburgers vlot uit naar 7-2 door goals van Robin van de Bosch en David Nanusevski. Het team leek zich in deze fase te herpakken, waarbij de verdedigende druk opgevoerd werd. Dit bleek echter van korte duur en het vertrouwen van VEO leek weer  weg te zakken. Het statischer Dijkvogels pakte het initiatief en kroop dichterbij naar 7-5. Als antwoord bracht VEO Remi Hartgers in voor Robin Fuchs, gevolgd door een dubbele dameswissel (Sanne Cramer / Janneke van Aalst voor Karin Olthof / Ascha Stampraad). Het was uiteindelijk Hartgers, die met nog 3 minuten te spelen de Voorburgers opgelucht deed ademhalen door de verlossende 8-5 te scoren. Een fractie later was het David Nanusevski die met overtuiging van afstand doel trof: 9-5, hiermee was het pleit terecht in het voordeel van VEO beslecht. Dion ten Brummelaar maakte vervolgens in de aanval nog zijn opwachting voor van Dam, maar dat had geen invloed meer op de Voorburgse score. Dat het scoren bij korfbal wél heel snel kan gaan, bleek toen Dijkvogels met nog ruim 1 minuut op de klok nog 2x doel trof, waarmee de teller uiteindelijk stopte op 9-7.

Coach Maarten Taffijn sprak achteraf van een “matige wedstrijd”. VEO had moeite vooraf gemaakte afspraken uit te voeren. De overwinning stemde tot tevredenheid, maar de manier waarop deze tot stand kwam had hij zich anders voorgesteld. In de zaterdagse wedstrijd had zijn ploeg bewezen, dat het een tegenstander van dit niveau tot fouten kan dwingen door verdedigend met hoge pressie te spelen. Tegen Dijkvogels had VEO zich deze strategie opnieuw ten doel gesteld, maar dit streven kwam sporadisch tot uiting. De Voorburgers hebben een talentvolle, overwegend jonge ploeg, waarin stabiliteit een logisch aandachtspunt is.

Donderdag wacht om 20.45 u in de Veur in Zoetermeer de halve finale tegen ODO uit Maasland, dat Excelsior uit Delft wist uit te schakelen.