VEO – HKC

Afgelopen weken lijkt VEO groeiend: de thuiswedstrijd op 26/9 tegen koploper Merwede ging na een zinderende inhaalrace met slechts 1 doelpunt nipt (19-20) verloren en op 3 oktober werd EKVA in Almere verrast door een achterstand van 8 (!) doelpunten om te buigen in 21-23 winst.

Met dat in het achterhoofd begon VEO in een lekker herfstzonnetje met een verraderlijke wind dwars op het veld zaterdag de thuiswedstrijd tegen het sterke HKC uit Hardinxveld-Giessendam. Punten halen in dit duel – volgende week staat alleen nog de uitwedstrijd tegen hekkensluiter Dindoa voor de boeg voordat de zaalcompetitie start- zou aansluiting bij de bovenste helft van de ranglijst kunnen betekenen.

De Voorburgers startten met A-junior Bram Habermehl op de plaats van de afwezige David Nanusevski.

Het werd een moeizame wedstrijd waarin HKC qua tempo een tandje hoger speelde en gevaarlijker was, maar net als VEO moeite had de korf te vinden.

Pas na 22 minuten spelen bij een stand van 0-4 trof diezelfde Habermehl als eerste thuisspeler doel. VEO had grote problemen met het winnen van de aanvalsrebound, waardoor vele aanvallen na de eerste gemiste schotpoging spaak liepen, daarbij leek de ploeg soms zoekende naar de aanvalsorganisatie terwijl tenslotte de passing een aantal maal te wensen over liet.

HKC kon langere aanvallen spelen, maar het schotpercentage van de gasten was net als dat van VEO niet geweldig. Toen VEO na het missen van een strafworp via goals van Judith Vellekoop en Rieks van Dam terugkwam tot een bijzonder magere ruststand van 3-5 was er (denkend aan de geslaagde inhaalrace een week eerder) nog niets verloren.

Na de rust liep HKC geraffineerd binnen enkele minuten uit naar 3-7. Aanvoerder Robin van de Bosch bracht de Voorburgse teller met nog een klein half uur te spelen op 4, maar HKC bouwde de voorsprong van grote afstand langzaam uit naar 4-9.

Ruim halverwege de tweede helft maakte Christiaan Enderink (voor de moegestreden Habermehl) zijn verdienstelijk debuut, wat resulteerde in een stabielere rebound, waar Karin Olthof haar voordeel mee deed: 5-9.

Coach Maarten Taffijn bracht Marco Rot en Ascha Strampraad tegelijk in de ploeg voor Robin van de Bosch en Esther Boogert. Deze dubbele wissel bracht dat vak een aanvallende impuls, leidde tot langere aanvallen en meer dreiging, maar niet tot meer meer doelpunten van VEO.

HKC incasseerde in deze overall sportief verlopen wedstrijd vier minuten voor tijd nog een gele kaart wegens commentaar op de leiding en bepaalde tenslotte de eindstand op 5-10.

Verdedigend zat het goed bij VEO: als je de nummer twee van de ranglijst op slechts 10 doelpunten weet te houden heb je het in dat opzicht écht goed gedaan. Aanvallend zal het tegen Dindoa in Ermelo volgende week qua scherpte en rebound beter moeten en kúnnen: immers … een week geleden wisten de Voorburgers nog 23x de korf te vinden!…