VEO 1 en VEO 2 volgend jaar Hoofdklasse?

Als je aan het gemiddelde VEO-lid vraagt hoe groot de kans is dat de VEO-selectie volgend jaar in de (reserve) Hoofdklasse speelt dan zal hij of zij die kans niet hoog inschatten. VEO schommelt al jarenlang tussen 1e klasse (zoals nu de zaal) en Overgangsklasse (zoals nu op het veld). Maar Hoofdklasse? Enkele oudere leden met historisch besef herinneren zich nog lang vervlogen tijden waarin VEO uitkwam in de Hoofdklasse van de CKB, toen het hoogste niveau binnen Christelijk Korfbal en daar zelfs kampioen werd in 1928 of daaromtrent. Maar Hoofdklasse nu? Het op 1 na hoogste niveau in wedstrijdkorfbal? Dat lijkt wat hoog gegrepen.

Het ligt echter anders. Volgend seizoen wordt de structuur in de veldcompetitie grondig op de schop gegooid en wordt de Ereklasse (het hoogste niveau) uitgebreid naar maar liefst 32 teams. Die in de herfst in regionaal ingedeelde poules van 4 een korte competitie spelen. En in het voorjaar opnieuw. En ook de klassen daaronder (Hoofdklasse, Overgangsklasse etc.) krijgen een dergelijke structuur.

Omdat de (reserve) Ereklasse op deze manier fors wordt uitgebreid, heeft dat gevolgen voor de hele promotie- en degradatieregeling. VEO 1 speelt nu dus Overgangsklasse en VEO 2 reserve Overgangsklasse. En voor die Overgangsklasse geldt het volgende:

• De kampioen en de twee beste nrs 2 promoveren naar de nieuwe Ereklasse.
  • De overige nrs 2 en alle nrs 3 t/m 7 promoveren naar de nieuwe Hoofdklasse.
  • Alleen de nrs 8 blijven in de Overgangsklasse.

En dus liggen er mogelijkheden! De kans dat VEO 1 kampioen wordt of beste nr 2 lijkt me vrijwel uitgesloten en ook voor VEO 2 is die kans ook erg groot, gelet op de huidige stand op de ranglijst. Maar promotie naar de Hoofdklasse is voor beide teams zeker wel mogelijk. Voor VEO 2 moet het zelfs wel erg raar lopen als ze niet bij de top 7 eindigen. En VEO 1 heeft het ook gewoon nog in eigen hand.

En dus, positief als we zijn, gaan we er van uit dat VEO zich volgend seizoen voor het eerst in heel lange tijd weer Hoofdklasser mag noemen 😊

Jeroen Breeschoten