Gedreven VEO brengt Swift aan het wankelen

VEO gespannen voor de wedstrijd tegen Swift

Zaterdagavond opende VEO het zaalseizoen met een leuke en spannende wedstrijd in Middelburg tegen het plaatselijke Swift, een kandidaat voor de titel in deze eerste klasse.

De eerste helft startte VEO voortvarend. Het pakte een voorsprong van 1-3, maar het soepel spelende Swift nam makkelijk scorend het initiatief over en pakte voor de rust uit naar 16-10. Een grote nederlaag dreigde voor de Voorburgers, die qua reboundkracht met een grote achterstand aan de wedstrijd begonnen: slechts twee spelers bleken even lang als hun tegenstanders, de andere VEO-spelers waren duidelijk kleiner dan hun opponenten. Daarnaast was het scorend vermogen van het tweede aanvalsvak (slechts 2x doeltreffend voor de rust) onvoldoende om bij te kunnen blijven.

Overtuiging, efficiëntie en beweeglijkheid bleken de antwoorden, die VEO in de tweede helft voor Swift in petto had. Direct na de hervatting kwam het tweede aanvalsvak wél op stoom en bracht de Voorburgers op 16-12. Vervolgens liep VEO via 18-15 naar 22-20 op regelmatige wijze in op de steeds onzeker wordende Zeeuwen. Met nog 7 minuten op de klok brak een spannende slotfase aan.

Bij 22-21 miste VEO 5 minuten voor tijd een vrije doorloop en dé kans op definitieve aansluiting. Vervolgens moest topscorer Robin Fuchs bij 23-21 geblesseerd afhaken en pakte Swift haar kansen: Voorburgse verdedigende onoplettendheid werd bij herhaling genadeloos afgestraft, waardoor uiteindelijk een eindstand van 25-23 bereikt werd.

Vooraf verwachtte VEO-coach Maarten Taffijn een lastige wedstrijd vanwege het nadeel in lengte, maar ook omdat Swift op het veld een klasse hoger speelt. Voor hem zijn de Middelburgers favoriet voor de titel. Na afloop toonde hij zich niet blij met de nederlaag, maar wel zeer tevreden over het vertoonde spel in de tweede helft, die met 13-9 in Voorburgs voordeel uitviel.

VEO mag ondanks de nederlaag tevreden zijn over deze wedstrijd, waarin alle zes de strafworpen benut werden en drie goals direct uit vrije worpen tot stand kwamen. Het spel in de tweede helft was gevarieerd en doeltreffend. Tenslotte scoorde VEO over alle schijven.

Aanvoerder Rieks van Dam was met 20 rebounds en vier benutte strafworpen erg belangrijk voor zijn ploeg. In het tweede aanvalsvak was het Remi Hartgers (ondersteund door een gedreven David Nanusevski), die met twee benutte strafworpen en drie schoten van afstand het herstel van dat vak in de tweede helft personifieerde. De Voorburgse vrouwen hadden het deze avond zwaar tegen de sterke Zeeuwsen, maar zij bleven tot de laatste minuut knokken en hadden met zes doelpunten en drie geforceerde strafworpen hun aandeel in de productie.

Voor de thuiswedstrijd van aanstaande zaterdag tegen het evenzeer hoog ingeschatte Tilburg kan VEO moed halen uit deze confrontatie. De veerkracht en teamspirit waren inspirerend om te zien.

Daarbij zal het in Essensteijn gesteund weten door veel méér (dan drie) eigen supporters…

[De scores voor VEO: Robin Fuchs 6x / Rieks van Dam en Remi Hartgers beiden 5x / Dagmar Rozenbrand en Karin Olthof beiden 2x / Judith Vellekoop, Esther Boogert en David Nanusevski elk 1x.]