Denk goed na voor je afbelt. Korfbal is een teamsport.

En dat betekent dat wanneer je afbelt het team niet meer compleet is. En een incompleet team heeft meer consequenties dan je in eerste instantie verwacht.

• De tegenstander verwacht een complete ploeg dus werk aan de winkel voor de wedstrijdsecretaresse om een invaller te zoeken. Soms lukt dit snel maar meestal gaat hier heel veel (vrijwilligers) werk in zitten. Zeker als er meer dan een speler per team afbelt.
  • De invaller speelt zelf ook in een team. Vaak betekent dit voor de invaller dus dat hij/zij twee wedstrijden op een dag moet spelen.
  • Een incompleet team betekent ook werk aan de winkel voor de trainer/coach. Op de trainingen worden afspraken gemaakt over de vakindeling en hoe er tijdens de wedstrijden gespeeld wordt. Dit moet, meestal kort voor de wedstrijd, aangepast en herzien worden.
  • Voor het vervoer wordt een beroep gedaan op de ouders en bij verhindering moet zelf voor een vervanger worden gezorgd. In de praktijk komt het meer dan eens voor dat hier niet bij wordt stilgestaan als er wordt afgebeld met als gevolg een tekort aan auto’s.
  • En als laatste natuurlijk je medespelers : Elk team zelf speelt het liefst elke week compleet.