Belangrijke winst voor VEO

Op de laatste speeldag van 2014, kwam de eerste winst van dit seizoen meer dan geroepen. Door in een heuse 4 puntenwedstrijd concurrent EKVA te verslaan deed VEO de laatste plaats over aan de ploeg uit Almere.

Het was een alles of niets wedstrijd voor VEO dit weekeinde. De eerste competitiehelft werd afgesloten in sporthal Essesteijn met een wedstrijd tegen EKVA uit Almere. Tot afgelopen zaterdag had EKVA deze competitie precies 1 keer gewonnen en VEO precies 1 keer gelijk gespeeld. Zou EKVA winnen, dan zou de 2e competitiehelft beginnen met een gat van 3 punten minimaal en dat zou een hele kluif zijn. Zeker omdat een vergelijkbare opdracht een week eerder tegen Vitesse op een deceptie was uitgelopen.

Maar deze keer ging het wel goed met het team van Maarten Taffijn. De ploeg begon in de vaste opstelling van de laatste paar weken en zat meteen scherp in de wedstrijd. Dat het verdedigend goed dicht zat was misschien niet zo verrassend, want in veel andere wedstrijden dit seizoen klopte het verdedigend ook, maar liet de aanval het afweten.

Maar tegen EKVA klopte het aanvallend ook. Niet alleen werden de veelvuldig (aan beide zijden) gegeven vrije worpen en strafworpen benut, maar ook in het spel werden er genoeg kansen gecreëerd en benut, waarbij de score over veel schijven liep.

Gevolg was een geruststellende 11-7 voorsprong bij rust. Al het feit dat VEO al 11 keer gescoord had was een goed teken. In eerdere wedstrijden was de teller over 2 helften immers nog niet boven de 13 uit gekomen.

De vraag was in de tweede helft natuurlijk of EKVA dichterbij zou kunnen komen. Het antwoord is kort: dat lukte niet. Steeds op de momenten dat het nodig was, wist VEO op tijd de korf te vinden en het gat in stand te houden. Ook toen in de slotfase de zenuwen een grotere rol gingen spelen, bleef VEO rustig korfballen en hield het de marge intact. Een door spelers en publiek luid bejubelde 19-15 overwinning was het resultaat.

Het team gaat nu op kerstreces, maar als de 2e competitiehelft op deze wijze wordt gespeeld, dan kan het niet anders of er komen meer overwinningen dan in de eerste rondgang. Met handhaving in de eerste klasse dan natuurlijk als gewenst resultaat.