VEO debuteert in de Overgangsklasse

Bij het debuut van VEO in de Overgangsklasse stonden de Voorburgers bij het eindsignaal met lege handen na een 16-17 nederlaag. Maar met het feit dat ze ROHDA meer dan uitstekend partij hadden gegeven bewees VEO wel dat het mee kan doen op dit niveau.

Voor VEO, dat vorig seizoen pas na een beslissingswedstrijd het kampioenschap en daarmee de promotie bewerkstelligde, was het enige decennia geleden dat ze in de veldcompetitie op Overgangsklasse actief waren. In de zaal speelde het team recenter al enkele keren op dat niveau, maar op het veld niet.

De eerst tegenstander deze competitie was meteen al een sterke: het Amsterdamse ROHDA. Een gerenommeerde ploeg en op voorhand zeker een kampioenskandidaat. Maar VEO liet vanaf het begin zien dat het zichzelf tegen geen enkele tegenstander kansloos acht. Na het openingsdoelpunt van de gasten volgde uit handen van aanvoerder Michiel Kimmel snel de gelijkmaker, waarna zich in de eerste helft een gelijk opgaande strijd te zien was.  En nadat een 3-5 achterstand was weggewerkt nam VEO het voortouw, hoewel het verschil nooit meer groter werd dan een enkele goal. De rust kwam met een 9-8 voorsprong voor VEO.

En hoewel het spelpeil niet op alle momenten even hoog was, was er voor de vele toeschouwers op Westvliet  toch genoeg te genieten. Zoals VEO coach Maarten Taffijn het stelde: “We wilden het verwachte verschil in kwaliteit compenseren in werklust en daar zijn we zeker in geslaagd”.

Ook na de rust ging het eerst gelijk op, maar vanaf 10-10 slaagde VEO er in om een gaatje te slaan en liepen de blauw zwarten uit naar 13-10. Bij ROHDA sloeg de ergernis in deze fase toe, wat leidde tot een tweetal gele kaarten na commentaar op de leiding. Maar tegelijk herpakten de bezoekers zich ook korfballend, want bij 13-13 was de stand weer gelijk. Maar weer was het VEO dat het initiatief nam en bij 14-13 en 15-14 weer op voorsprong kwam.

Maar de genoemde werklust eiste zijn tol en de krachten vloeiden weg bij de thuisploeg. Toen ROHDA voor de laatste keer aanzette kon VEO nog een keer de schade herstellen (16-16), maar een tweede keer lukte het niet meer en bij 16-17 was de nederlaag een feit.

Topscorer bij VEO deze middag was Robin van den Bosch met 4 goals, terwijl Judith Vellekoop (3), David Nanusevski (3), Michiel Kimmel (2), Michelle Jongenburger (2), Jesper Verschoor en Marije Scheffers voor de rest zorgden.

De slotconclusie was van Taffijn: “Op basis van werklust en knokken hadden we meer verdiend dan met 1 goal verschil te verliezen, maar we hebben het goed gedaan”.